De Klimboom – Sprokkelblad nr. 2 – September 2025
Van de directie
Teamontwikkeling op de Klimboom
DBos+
De Klimboom gaat samen met de bibliotheek aan de slag met het DBos+ traject. Dit is een
programma dat kinderen extra helpt in hun taalontwikkeling, zodat ze nog meer plezier
krijgen in lezen, voorlezen en verhalen ontdekken.
DBos staat voor “De Bibliotheek op School”. De “+” staat voor de extra samenwerking met de
universiteit en het onderzoek dat hand in hand loopt met het traject dat door scholen
uitgevoerd wordt. Zo kunnen we samen beter begrijpen welke aanpak het meeste effect
heeft voor kinderen. Voor ouders en kinderen betekent dit vooral dat we mooie, extra
activiteiten gaan doen rondom boeken en taal. Het traject bestaat uit verschillende modules,
die door het schoolteam, de bibliotheek en soms ook onderzoekers worden uitgevoerd. Elke
module heeft een eigen thema en bouwt verder op de vorige. Zo krijgen kinderen stap voor
stap meer leesplezier en taalvaardigheid.
Waarom de Klimboom meedoet aan DBos+
Kinderen die veel taal en boeken aangeboden krijgen, hebben later meer succes op school.
Voorlezen en lezen is niet alleen leerzaam, maar ook gezellig en versterkt de band tussen
ouder en kind. Door de samenwerking met de bibliotheek krijgen we toegang tot nog meer
mooie boeken en activiteiten. Dankzij het onderzoek van de universiteit weten we straks
beter wat echt werkt – niet alleen voor de kinderen van de Klimboom, maar voor alle
kinderen in Nederland.
Kansrijk combineren rekenen
Het afgelopen schooljaar hebben we het traject kansrijk combineren spelling succesvol
afgesloten. Dit bekent dat onze leerkrachten nu in staat zijn om de doelen van verschillende
leerjaren te combineren in een enkele instructie. Dit is een hele effectieve manier van
werken in groepen waar meerdere leerjaren gecombineerd zijn. Dit jaar gaan we dit verder
uitbreiden naar het vakgebied rekenen waarbij we het belangrijk vinden dat kinderen zoveel
mogelijk handelend bezig zijn met concreet materiaal zodat de rekenlessen betekenisvol zijn
voor de kinderen.
Visiekader jonge kind
Afgelopen jaar hebben we met de kleutergroepen en peuterwerk/dagopvang gewerkt aan
een rijke speelleeromgeving voor het jonge kind, waarbij er extra aandacht was voor de
inrichting van themahoeken en het meespelen met de kinderen om de ontwikkeling van
kinderen te stimuleren. Dit in het kader van de rijke speel/leeromgeving. Dit jaar staat de
implementatie van een nieuw observatiesysteem centraal waarbij leerkrachten en
pedagogisch medewerkers werken met het ankermodel. Hierbij wordt kwaliteitsbewust en
handelingsgericht gewerkt. Dit doen we door kinderen te observeren wanneer ze in hoeken
spelen en met ontwikkelingsmateriaal aan het werken zijn. Aan deze observaties geven we
betekenis waarna we kunnen bepalen wat de volgende stappen in ontwikkeling zijn om
vervolgens het volgende thema te plannen en de themahoeken opnieuw in te richten. Dan
volgen er weer observaties en wordt de cirkel opnieuw doorlopen. Het observatiesysteem
wat we gaan gebruiken is MijnKleutergroep. We gebruiken dit ook voor de peuters van de
dagopvang/peuterwerk. Net voor de zomervakantie zijn we begonnen met een training om
met MijnKleutergroep te kunnen gaan werken, dit jaar zal deze training verder gaan.
Uk en Puk 2.0
In onze opvang werken we met de methode Uk & Puk. Dit is een speelse methode om
peuters te helpen zich te ontwikkelen, vooral op het gebied van taal, sociale vaardigheden
en motoriek. De methode werkt met een handpop, Puk, die samen met de kinderen allerlei
activiteiten beleeft. Denk aan samen praten, zingen, bewegen, knutselen en spelletjes doen.
Doordat Puk erbij is, wordt het voor kinderen extra leuk en herkenbaar.
Uk & Puk richt zich op thema’s die passen bij de leefwereld van peuters, zoals thuis, ziek zijn,
feest, of eten en drinken. Zo leren kinderen nieuwe woorden, oefenen ze om samen te
spelen en krijgen ze steeds meer zelfvertrouwen. Met Uk & Puk leren kinderen al spelend,
ontdekken ze nieuwe dingen en bereiden we ze spelenderwijs voor op de stap naar de
basisschool. Dit jaar gaan we werken met de vernieuwde versie van Uk en Puk waar ook een
uitgebreide training aan verbonden is.
Ben je nieuwsgierig naar onze verdere plannen dit schooljaar dan is ons jaarplan 2025-2026
te vinden op onze website.
Lees hier het hele sprokkelblad: